Założenia
Tworząc "Zawieruchę" starałem się, aby powstała gra która będzie zarówno realistyczna w odtwarzaniu słowiańskich czasów z wczesnego średniowiecza, jak i będzie na tyle przjerzysta i intuicyjna, że opanowanie jej podstawowych zasad nie zajmie graczom więcej niż godzinę.
Na początku gry każdy z graczy wybiera plemię, którym będzie dowodził, a także losuje księcia. Do wyboru są Polanie, Pomorzanie, Mazowszanie, Ślężanie i Wiślanie. Każda tura gry to kolejny miesiąc, ze zróżnicowaną pogodą i modyfikatorami do ruchu, przychodów itd. Książę jest zarówno postacią, która porusza się po planszy i może brać udział w bitwach czy oblężeniach grodu, jak i osobowością, która wpływa globalnie na statystyki plemienia.
Gra składa się zasadnioczo z trzech komponentów, które decydujną o ostetecznym zwycięstwie któregoś z plemion: taktywa wojskowa, dyplomacja, gospodarka. Jesli kilka zupełnie różnych możliwości zwycięstwa, tak więc agresywna polityka podboju nie koniecznie gwarantuje suchcesz w tej grze planszowej. Czasem triumf odnosi zręczny dyplomata (gra posiada unikatowy, bardzo ciekawy system dyplomacji), czasami sprawny gospodarz, który bogactwem swych ziem przyćmi rywali.
Strategiczna
System walk zbliżony jest do legendarnych gier Bellony takich jak "Grundwald 1410". Również mapa strategiczna oparta jest na heksach, jak w tym dawnych świetnych grach. Dużą rolę natomiast odgrywa tu zaplecze gospodarcze, które w trakcie wojny można np plądrować, powodując wyczepranie zasobów u wroga i w efekcie zwycięstwo w wojnie, mimo decydującego starcia w polu.
Średniowieczna
Autor od 15 lat zadodowo zajmuje się rekonstrukcją historyczną, co ma silne odzwierciedlenie w tej słowiańskiej grze planszowej. Sama mapa gry tworzona była przez dziesiątki godzin tak, aby maksymlanie wiernie odtworzyć topografię i rozmieszczenie grodów na terenach polskich we wczesnym średniowieczu. System gospodarczy, wydarzenia w grze oraz cechy postaci bezpośrednio nawiązują do słowiańskich korzeniu Polski.
Słowiańska
Połowa X wieku to czas, w którym chrześcijaństwo było jeszcze prawie nie znane na naszych ziemiach. Gracz ma możliwość przyjęcia innej wiary z rąk misjonarzy, lecz wiąże się to z pewnymi kosztami "społecznymi". Na mapie gry występują liczne miejsca kultu z czasów słowiańskich.